Mądrość Biologiczna

Mądrość Biologiczna Czyli Umowne Cuda

Kolagen jest naturalnym białkiem budującym tkankę łączną. Wchodzi w skład stawów i ścięgien. Dodatkowo zapewnia sprężystość i elastyczność skóry. Opisywane białko posiada unikalny skład aminokwasowy, ponieważ zawiera dużą ilość glicyny i proliny. Kolagen w postaci płynnej ma pozytywny wpływ na stawy, pomagając w ich regeneracji. Kolagen charakteryzuje wysoka odporność na rozciąganie. Jest składnikiem skóry, ścięgien, wiązadeł i rogówki oka.

Najlepszy kolagen na stawy, to ten typu II, występujący w chrząstkach stawowych. Suplementy diety, które zawierają kolagen dostarczają składników budujących stawową strukturę. Zostało wykazane, że płynna forma kolagenu ma pozytywne, terapeutyczne działanie u osób dotkniętych problemem osteoporozy i zapalenia stawów. Kolagen zwiększa gęstość, mineralizację kości, a także zmniejsza ból związany ze zmianami w chrząstce stawowej. Kolagen regeneruje układ kostno-szkieletowy oraz mięśniowy, zapobiega, a także wspomaga leczenie chorób stawów. Ujędrnia skórę i poprawia elastyczność ścięgien.

KOLAGEN NA STAWY DLA AKTYWNYCH SPORTOWCÓW

Większości ludzi aktywnie uprawiających sport dotykają problemy ze stawami. Podczas intensywnych treningów nie myśli się o stawach, człowiek skupia się przede wszystkim na mięśniach – to na ich rozwoju zależy mu najbardziej. Takie podejście do ćwiczeń jest szeroko krytykowane przez środowisko trenerów personalnych, ponieważ może prowadzić do niebezpiecznych konsekwencji. Należy dopiero stopniowo zwiększać obciążenie treningowe, tak aby nasz aparat ruchu zdążył się do niego przystosować. Trzeba stawiać na równi mięśnie, ich przyczepy, ścięgna, stawy, chrząstki, tak aby zapewnić każdej z nich szansę na przyzwyczajenie się do wysiłku. Należy zapobiegać kontuzjom, zanim zdążymy się ich nabawić.

Myślimy o stawach dopiero wtedy, gdy zaczynamy odczuwać ból, czy dyskomfort. Musimy zadbać jednakowo o wszystkie stawy. Bez względu na to, na jakim etapie jesteśmy: amatora, czy profesjonalisty. Także bez względu na to, jaką dyscyplinę sportu uprawiamy. Jednym z najważniejszych elementów naszego aparatu ruchowego są stawy. To dzięki nim przy wykorzystaniu siły mięśni jesteśmy w stanie zmieniać położenie jednej kości w stosunku do drugiej. Wykonywanie ruchów nie byłoby możliwe bez udziału tkanki łącznej, która odpowiada za budowę strukturalnych elementów naszego szkieletu. Tkanka łączna jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie stawów, dodatkowo posiada ona wyjątkowe zdolności mechaniczne, pozwalające na absorbowanie wstrząsów, przyjmowanie ogromnych obciążeń, a także minimalizację siły tarcia, zapewniając odpowiednie smarowanie.

REGENERACJA – KOLAGEN NA STAWY

Stawy, chrząstki i wiązadła potrzebują odpowiedniej regeneracji, odżywienia i ochrony. Białko i aminokwasy są podstawowym budulcem tkanki mięśniowej, dlatego ich uzupełnienie jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania aparatu ruchowego. Dzięki nim mięśnie ulegają procesom naprawczym, co pozwala na adaptację wysiłkową oraz ciągły rozwój formy. Dbałość o tkankę łączną powinna być priorytetem. Uzupełnienie niedoboru kolagenu w diecie prowadzi do poprawy mobilności i zwiększenia zakresu ruchu, doskonale przeciwdziała kontuzjom, a w przypadku ich wystąpienia przyspiesza powrót do formy.

Należy pamiętać, że do właściwego przyswojenia kolagenu jest niezbędna witamina C.

KOLAGEN NA ROZSTĘPY I NIE TYLKO

Rozstępy są rozerwanymi włóknami kolagenu. Chcąc zlikwidować te ubytki musimy zapewnić im możliwość szybkiej regeneracji. Pomoże nam w tym tylko wspomaganie organizmu w produkcji drogocennego białka. Kolagen przede wszystkim doskonale reguluje sprężystość skóry, poprawia jej jędrność oraz pozwala skórze dowolnie kurczyć się i rozchodzić. Wyniki badań potwierdzają, że poprzez regularne uzupełnianie kolagenu możemy skutecznie przeciwdziałać rozstępom. Kolagen dostarczany doustnie w formie płynnej jest bardzo szybko wchłaniany przez przewód pokarmowy oraz przyswajany przez organizm. Wzrost włókien kolagenowych występuje w przeciągu 6 do 12 godzin od jego spożycia.

Profilaktyczne przyjmowanie płynnego kolagenu skutecznie usuwa zewnętrzne oznaki starzenia oraz odmładza komórki wszystkich organów. Z walką z rozstępami nie wolno zwlekać, ponieważ blednące rozstępy to już blizny, których całkowite usunięcie jest możliwe tylko przy ingerencji chirurga plastycznego. Kolagen przy codziennym stosowaniu pomaga nie tylko na rozstępy. Rozwiązuje też problem zwisającej skóry brzucha, ujędrnia skórę piersi, ud, a także pośladków. Działa również na blizny potrądzikowe, na oparzenia, blizny oparzeniowe i wiele innych. Bardzo ważne, aby preparat, który stosujemy pochodził ze skór rybich, ponieważ morski kolagen, jest tym najbardziej odpowiadającym kolagenowi ludzkiemu. Istnieje na rynku wiele żeli i kremów na rozstępy, często wysokiej jakości – zapewniają one jednak tylko nawilżenie skóry i nie są w stanie naprawić zerwanych włókien kolagenowych. Aby skutecznie walczyć z powstawaniem blizn warto, stosować kolagen na rozstępy od środka.

KOLAGEN – SUPLEMENT DIETY – KIEDY WARTO PO NIEGO SIĘGNĄĆ?

Dodatkowa suplementacja ma szczególne uzasadnienie w sytuacji, gdy zależy nam na uzyskaniu opisanych poniżej efektów:

1. Wzmocnienie naczyń krwionośnych – kolagen wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, a także wpływa na zwiększenie ich elastyczności, dzięki czemu nie tylko poprawiamy stan naczyń krwionośnych ukrytych głębiej, ale także możemy zapobiec pojawieniu się tzw. pajączków na twarzy lub ciele.

2. Poprawa wyglądu skóry i zwiększenie jej zdolności regeneracyjnych – suplementacja kolagenem pomoże w pozbyciu się rozstępów i cellulitu, a także korzystnie wpłynie na usunięcie pozostałości po trądziku.

3. Redukcja zmarszczek i zabezpieczenie przed ich powstawaniem.

4. Poprawa funkcjonowania stawów.

5. Polepszenie kondycji i wpływ na porost włosów – kolagen pomoże także osobom borykającym się z wypadaniem włosów.

Mądrość Biologiczna – Witamina C

Witamina C odgrywa niezwykle istotną rolę w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Bierze udział w przemianach tyrozyny, oraz syntezie steroidów nadnerczowych. Ma również wpływ na zachowanie prawidłowego potencjału oksydacyjnego w komórkach. Witamina C jako silny przeciwutleniacz jest skuteczną bronią w walce z wolnymi rodnikami, które są odpowiedzialne za procesy starzenia się i uszkadzania komórek skóry. Dodatkowo dermatolodzy podkreślają rolę witaminy C zmniejszaniu ryzyka oparzeń słonecznych oraz skuteczne działanie przeciwko przebarwieniom skórnym. Kwas askorbinowy przyczynia się również do tworzenia kolagenu, który jest odpowiedzialny za młodzieńczy wygląd skóry. Witamina C dodawana w formie płynnej do kosmetyków sprawdza się przy pielęgnacji cery z przebarwieniami, z nierównym kolorytem, poszarzałej i z widocznymi zmarszczkami. Witamina C dodatkowo stanowi dobrą profilaktykę pierwszych zmarszczek oraz poprawia ujędrnienie skóry. Ponadto, podaż witaminy C warto zwiększyć w okresie szczególnej podatności na przeziębienia – gdy dzień jest krótki, słońca mało, temperatury spadają, a świeże, zdrowe i smaczne warzywa i owoce są trudno dostępne.

WITAMINA C ODGRYWA WAŻNĄ ROLĘ W UTRZYMANIU DOBREGO STANU ZDROWIA.

Bierze udział w:

  • syntezie kolagenu, hormonów steroidowych i karnityny, co wpływa na przyspieszenie procesu gojenia się ran i zrastania kości,
  •  przemianie aminokwasów,
  • we wchłanianiu niehemowego żelaza oraz w gromadzeniu tego pierwiastka w szpiku kostnym, śledzionie i wątrobie, co zapobiega niedokrwistości,
  •  metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych,
  •  zachowaniu potencjału oksydacyjno-redukcyjnego w komórce i w transporcie elektronów,
  •   działaniu ochronnym wobec witaminy E,
  •  podnoszeniu odporności organizmu na choroby bakteryjne i wirusowe, ponieważ ma właściwości bakteriobójcze i bakteriostatyczne,
  •  niszczeniu rodnika tlenowego, hydroksylowego, tlenu singletowego oraz nadtlenków.

WITAMINA C – DZIENNE DAWKOWANIE

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C u zdrowej osoby mieści się w przedziale 30-100 mg. Musimy jednak pamiętać, że zapotrzebowanie zmienia się w zależności od stanu zdrowia, samopoczucia, dnia. Witamina C jest niezwykle ważna w organizmie.  Zapotrzebowanie na nią wzrasta:

  • w stanie przeziębienia i u osób borykających się z częstymi infekcjami,
  • u osób z nadciśnieniem tętniczym,
  • ludzi mających problemy z krążeniem lub pękającymi naczynkami,
  • u cukrzyków,
  •  osób nadużywających alkoholu i palaczy,
  • u  ludzi narażonych na stres i prowadzących nieprawidłowy tryb życia (mało ruchu, snu, nieprawidłowe odżywianie),
  • w zanieczyszczonym środowisku (np. w dużym mieście, aglomeracji),
  • u ludzi starszym wieku,
  • u kobiet w ciąży.

To tylko kilka przykładów na stany organizmu, które wymagają uzupełniania większych ilości witaminy C. Warto pamiętać, że witamina ta ulega zniszczeniu w wysokich temperaturach, za to wchłania się lepiej w towarzystwie witaminy E. Suplementy należy przyjmować przed posiłkiem.

Objawy niedoborów witaminy C, są zróżnicowane w zależności od ilości dostarczonej z pożywieniem oraz od indywidualnych reakcji organizmu na jej niedostateczne spożycie.

NAJCZĘSTSZYMI OBJAWAMI NIEDOBORU WITAMINY C SĄ:

  • zaburzenia w tworzeniu kolagenu,
  • zaburzenia w przemianie kwasów tłuszczowych i cholesterolu,
  • osłabienie naczyń włosowatych i możliwość wystąpienia krwawych wybroczyn w różnych narządach,
    niedokrwistość,
  •  zmniejszona odporność na infekcje,
  • ogólne osłabienie organizmu, bóle mięśni, zmęczenie, brak apetytu,
  • zmiany w dziąsłach – obrzmienie, krwawienie dziąseł.

CZY MOŻNA PRZEDAWKOWAĆ WITAMINĘ C ?

Organizm świetnie radzi sobie z usuwaniem nadmiarów witaminy C z moczem. Ryzyko jej przedawkowania jest naprawdę niewielkie, gdy taka sytuacja wystąpi, objawem przesytu  będą lekkie dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Zapotrzebowanie na witaminę C jest kwestią indywidualną, a widełki są tak szerokie, że trudno jest wskazać konkretne wytyczne.

ABY LEPIEJ SIĘ WCHŁANIAŁA

Choć witamina C znajduje się w bardzo wielu produktach spożywczych, duże jej ilości tracimy przez obróbkę termiczną lub obieranie warzyw. Dlatego tak wiele osób sięga po suplementy. Płynna witamina C może znacznie zredukować niedobory. Warto jednak pamiętać, że wiele popularnych nawyków i nałogów, takich jak palenie papierosów, zmniejsza drastycznie jej przyswajanie nawet z dobrych, sprawdzonych i naturalnych suplementów.